Strona: Badania / Katedra Konstrukcji Maszyn

Badania

Tematyka prac badawczych

  • kształtowanie warunków współpracy walcowych przekładni o styku punktowym,
  • modyfikacja konstrukcji oraz badania modelowe przekładni o dużych przełożeniach,
  • sztywność walcowych zazębień o zarysach wklęsło-wypukłych,
  • konstrukcja przekładni do napędów precyzyjnych,
  • projektowanie stanowisk w układzie mocy zamkniętej do badań trwałościowych przekładni i zespołów napędowych,
  • projektowanie narzędzi do obróbki w strefie skrawania,
  • doskonalenie parametrów pracy łożysk tocznych i ślizgowych,
  • dynamika układów napędowych maszyn roboczych.

Charakterystyka prowadzonych badań

Ze względu na specyficzność Katedry tematyka prac naukowych jest wielowątkowa. Podstawowa problematyka dotyczy przekładni, przy czym konstrukcje i technologia walcowych przekładni zębatych zajmują miejsce szczególne. W tej problematyce Katedra ma ugruntowaną pozycję w Polsce. A zatem prowadzone prace dotyczą m.in. śrubowych rolkowych przekładni tocznych służących do zamiany ruchu obrotowego na postępowy o bardzo małym wskaźniku kinematycznym. W ramach tego opracowano kinematykę tych przekładni, warunki współpracy ich elementów i nowe rozwiązania konstrukcyjne. Główne nurty badawcze Katedry koncentrują się na zagadnieniach związanych ze zwiększaniem nośności i niezawodności mechanicznych układów napędowych oraz badaniem ich elementów.

W Katedrze Konstrukcji Maszyn prowadzone są m.in. prace badawcze w zakresie optymalizacji metod pomiarowych w powiązaniu z metodami CAD/CAM, RP w procesie wytwarzania kół zębatych. Potrzeba pomiarów kół zębatych zintegrowanych z procesem wytwarzania jest spowodowana nieustającym rozwojem maszyn technologicznych, zawężaniem pola tolerancji kół zębatych, oraz koniecznością wyznaczania niepewności pomiarowej i wzrostem liczby parametrów, których wpływ należy brać pod uwagę przy ocenie wytwarzanych kół zębatych.

W ramach prac badawczych w zakresie techniki współrzędnościowej, przeprowadzane są:

  • pomiary podstawowych wielkości geometrycznych.
  • pomiary na podstawie modelu CAD i analiza zgodności wymiarowej detalu z dokumentacją.
  • odtwarzania nieznanej geometrii detali przy użyciu WMP i systemów CAD.
  • współrzędnościowe pomiary kół zębatych.

Dalsze prace naukowe dotyczą identyfikacji geometrii kół zębatych walcowych o zębach prostych i śrubowych z wykorzystaniem współrzędnościowej techniki pomiarowej i systemów CAD. Celem tych prac badawczych jest przedstawienie metodyki odtwarzania nieznanej geometrii koła zębatego przy użyciu WMP i systemów CAD.

Współrzędnościowe techniki pomiarowe są zupełnie nowa „specjalnością” Katedry Konstrukcji Maszyn. Jest to rozwinięcie prac dotyczących przekładni zębatych, które związane są głównie z uwzględnieniem możliwości obecnych systemów komputerowych oraz technik szybkiego prototypowania.

 

Prowadzone są również badania związane z szybkim prototypowaniem (ang. RP – Rapid Prototyping), szybkim wytwarzaniem narzędzi (ang. RT – rapid tooling) oraz inżynierią odtwórczą (ang. RE – Reverse Engineering). Obszary zainteresowań można podzielić na trzy zasadnicze grupy:

  • medyczne,
  • mechaniczne,
  • artystyczne.

Prace badawczo – konstrukcyjne obejmują szeroki zakres aplikacji technik wytwarzania (w tym szybkiego prototypowania), akwizycji danych metodami:

  • tomografii komputerowej (CT),
  • tomografii rezonansu magnetycznego (MRI),
  • radiologii cyfrowej (DR),
  • skanowania laserowego,
  • oraz metodami dotykowymi (CMM).

Tematyka prac badawczych jest wynikiem współpracy z krajowymi ośrodkami medycznymi oraz odpowiedzią na istniejące zapotrzebowanie. Są to projekty realizowanie we współpracy z czołowymi uczelniami krajowymi oraz ośrodkami medycznymi (Politechnika Krakowska, Akademia Górniczo – Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Ośrodek Chirurgii Rekonstrukcyjnej Narządu Ruchu NZOZ Orto-Med, Fundacja Leczenia Urazów i Schorzeń Narządu Ruchu w Krakowie, Klinika Implantologii Stomatologicznej – Bydgoszcz,).

Współpraca z przemysłem i działalność wdrożeniowa
 
Katedra ma na swoim koncie również wiele konstrukcji dla przemysłu. Do najpoważniejszych zadań należy zaliczyć opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i metodyki badań w układzie mocy zamkniętej do:

  • badań trwałościowych szeregu przekładni maszyn do robót ziemnych produkowanych przez Kombinat "Huta Stalowa Wola" (opracowanie obejmowało również nadzór nad wykonaniem),
  • umacniania elementów konstrukcji lotniczych metodą obróbki udarowej (do samolotu IŁ86) dla WSK Mielec.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję